Monday, February 13, 2012

mampukah bertahan


inilah aku, manusia.. alpa, lupa.. bila didalam kesempitan dalam masalah barulah ingat ENGKAU Ya Allah.. aku malu.. bila kesenangan dtg, aku lupakn ENGKAU Ya Allah.. 
..biarlah aku berdiam diri selagi aku mampu..
..sehingga ke akhir hayatku..

..... hidup umpama suatu percaturan yang harus dihadapi oleh setiap manusia… manusia akan lebih semangat dan ceria dalam hidup jika jiwa”nya hidup..andai manusia sudah mati jiwanya..umpama dia bangkai hidup”..
tapi apakan daya.. diriku umpama bangkai hidup..

begitu juga dgn aku..apa yang kualami dulu hingga kini..kutau ujian drNya..namun kekadang aku tak dapat nak fikir lebih dari itu..
kekadang aku kalah dgn emosiku sendiri.. seolah2 aku pesimis dgn hidup ini..malas utk ku berjuang dlm kehidupan yg sementara ini..

YA ALLAH ujian-Mu ini yg xsanggup tuk ku hadapi ini memang memberi kesan yg amat mendalam kepada diri ini..
Ya Allah.. Ya Rahman.. Ya Rahim..
KAU ampunilah dosa-dosaku yang telah kubuat..

maafkanlah aku Ya Allah....
aku tidak mahu KALAH dalam percaturan hidup ini.. tabahkan diriku ini.. walau sebanyak mana dugaan yg menimpaku..aku tau Engkau masih sayangkan diriku ini.. akan ttpi masih banyak nikmat yg masih dapat kukecapai.. nikmat iman dan keyakinan padaMu..

mungkin Engkau mendugaku…ku tau itu adalah ujian drMu.. bila mengingatkan ujian atas kasih sayang manusia..
aku tak terdaya..
mungkin ini adalah kifarah atas segala dosa-dosaku yang lampau..mungkin juga ujian utk melihat ketabahan dan kekuatan jiwa hambaMu ini..
KAU limpahilah daku dengan kesabaran yang tiada terbatas..
Ya Allah kuatkan hati dan semangatku..
tabahkan hati aku untuk mengharungi segala cabaran yg ENGKAU berikan..

Ya Allah
KAU yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
KAU juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku
KAU hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
sekiranya aku engkar dan derhaka
berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu

inilah aku, manusia.. alpa, lupa.. bila didalam kesempitan dalam masalah barulah ingat ENGKAU Ya Allah.. aku malu.. bila kesenangan dtg, aku lupakn ENGKAU Ya Allah.. 

mungkin ada hikmah di sebalik kejadian yg menimpa..
mungkin juga utk menguji tahap keimanan...
mungkin juga balasan dariNya utk perbaiki diri...

aku bru di uji dgn sedikit ujian dariMU..
tapi aku sudah mengalah sebelum sempat berbuat apa2..
Ya ALLAH tabahkan hatiku dan kuatkan lah imanku....